Jag insåg i samma ögonblick som jag postade recensionen av Svea rike rivjärn att jag hade missat massor med saker jag ville säga om den.
Framför allt hade jag inte alls gått in på DET viktigaste på hela skivan, texterna, inte annat än med att nämna hur långa de är och att de är bra.
Men det finns mer att säga om dem.
Skivan innan, ”…och hans lilla svarta värld”, är en av de naket personligaste svenska skivor som gjorts, hur följer man upp det?
Uppenbarligen genom att göra en skiva som skulle få frälsningsarmén att bli röd av avund om de lyssnade på den, hyllningarna till Jesus går som en röd tråd genom låtarna, och då omslaget visar Johan Johansson i en Jesuslik pose, på ett gult kors mot blå fond (förtydligande, en svensk flagga alltså, om det gick dig förbi), så är det helt uppenbart inte i misstag.
Är man dessutom observant så kan man ha noterat att religiösa teman varit något som förekommit rätt flitigt tidigare i hans kariär med, men aldrig så här övertydligt.
Försöker jag säga att när fan blir gammal så blir han religiös?
Eller att Johan ser sig själv som någon sorts Jesusfigur?
Ja alltså, det är ju lätt att tro, men tills vidare köper jag hans egen förklaring, att Jesus är en av hans idoler.
Det är lätt att förstå varför, den där långhåriga hippien stod upp mot orättvisor, mot rådande religiösa normer och påbud, mot staten, mot alla som hade makt.
Jag skulle vilja dra det så långt som till att påstå att Jesus var en proto-punkare, och det är så klart något at hylla.
Eller så har Johan blivit frälst.
I så fall ligger vi risigt till den dag han bestämmer sig för att omvända andra, för den mannen skulle kunna sälja en död häst till en bronsstaty genom att prata omkull den…
Jag har fortfarande inte fått ner allt det jag hade tänkt skriva, men det här kan inte vänta mer, jag måste poppa vidare framåt.